Program konference
Sobota 24. dubna 2021
8:45 - 9:15 hodin
Technický check-in
9:15 - 9:45 hodin

Úvodní slovo a prezentace k projektu "Klíče k úspěšnému učení"
Odborná garantka shrne průběh a hlavní výstupy projeku "Klíče k úspěšnému učení". Tento projekt realizovaly v letech 2018-2021 Montessori školy Andílek za podpory partnera Asociace montessori ČR v rámci výzvy MŠMT. Hlavním cílem projektu bylo podpořit základní školy v zavádění formativního hodnocení. Tématem bude kolegiální podpora v regionech, síťování škol, sdílení příkladů dobré praxe, podpora vzdělávání vedení škol a inovativní nástroje DERS a MEFS.
9:45 - 10:35 hodin

Úvodní přednáška k formativnímu hodnocení
Formativně bez známek i se známkami
Co vše v sobě skrývá pojem formativní hodnocení a proč ve své podstatě hodnocením není? Jaké jsou jeho principy a strategie? A s jakými mýty se vypořádává? Formativně hodnotit lze totiž i se známkami. Tedy otázkou není, zda známkovat či nikoliv, ale jaké postupy podpoří co nejvíce žákův pokrok. Jde o celkový přístup učitele k žákovi, jeho aktivizaci, učení se a přesouvání části zodpovědnosti na žáky. Cílem úvodní přednášky je srozumitelně vyjasnit rozdíl mezi sumativním a formativním hodnocením, zbořit mýty a představit, co se pod pojmem formativní hodnocení opravdu skrývá.
10:35 - 10:45 hodin
Přestávka
10:45 - 11:40 hodin
Workshopy - série 6 paralelních workshopů

Steve Hughes
Vývoj mozku, podpora učení a montessori

Kateřina Novotná
Vybrané techniky formativního hodnocení

Adéla Dobešová
Jak se zabydlet
v onlinu

Leona Mechúrová
Buďme nejlepšími učiteli všech svých žáků

Martin Pietraszek
Komunita jako neviditelný spojenec školních inovátorů

Petra Dočkalová
S hodnocením nebo raději
bez hodnocení?
11:40 - 12:00 hodin
Přestávka
12:00 - 13:00 hodin
Panelová diskuze - Adolescenti z Montessori Mozaika
Panelová diskuze na konferenci bude vskutku netradiční. Naši pozvánku přijali adolescenti z Montessori školy Mozaika! Tématem budou kompetence a motivace studentů, cíle učení, přechod na střední školu a samotřejmě bude prostor i pro vaše dotazy.
13:00 - 13:30 hodin
Přestávka na oběd
13:30 - 15:15 hodin

Hlavní přednáška
Formativní hodnocení a montessori vzdělávání
Zatímco montessori pedagogika se významným způsobem odlišuje od jiných přístupů ve vzdělávání, strategie formativního hodnocení jsou pro ni stejně podstatné jako pro tradičně vedené školy. Při přípravě pomůcek, s nimiž děti pracují, má pedagog jasnou představu o tom, jaké oblasti je třeba podpořit (od rozvoje motoriky až po dovednost vést nezávislý život). Neustále tak sbírá poznatky o pokroku dítěte (ať už všímavostí, pozorováním nebo dotazováním). Tyto informace se mu hodí pří poskytování zpětné vazby dítěti nebo pří přizpůsobování připraveného prostředí ve třídě. Pedagog využívá sílu vzájemné interakce k podpoře rozvoje a v konečném důsledku tím podněcuje sebeřízené vzdělávání dítěte. V této prezentaci Dylan Wiliam nastíní, jak vám pět strategií formativního hodnocení umožní vnímat a reflektovat praktický pokrok ve třídách. Také doporučí řadu praktických technik, které mohou nejen montessori pedagogové použít ve své praxi.
15:15 - 15:35 hodin

Rámování hlavní přednášky
Sue Pritzker zarámuje hlavní přednášku konference a následnou diskuzi s předním odborníkem na formativní hodnocení. Připomene hlavní body, podnětné postřehy a důležité otázky i odpovědi. Soustředí se na to nejpodstatnější sdělení od Dylana Wiliama pro pedagogickou veřejnost a další účastníky konference.
15:35 - 15:45 hodin
Přestávka
15:45 - 16:40 hodin
Workshopy - série 5 paralelních workshopů

Sue Pritzker
Systém pozorování v montessori školách

Letty Rising
Poskytování efektivní a objektivní zpětné vazby

Kathy Minardi
Vytváření udržitelné kultury vzdělávání ve vaší škole

Štěpán Moravec
Hodnocení na autonomní střední škole: pokusy, omyly, jistoty

Radka Jandová
Příležitosti a rizika slovního hodnocení v praxi
16:40 - 17:00 hodin
Závěrečné slovo
Trojúhelník kontinuálního učení aneb když to mezi dětmi, rodiči a školou dobře funguje
Tematický předvečer (nejen) pro rodiče proběhl ve středu 7. dubna od 18 do 20 hodin

Veronika Kotůlková
Co chci pro své dítě?
Co všechno jako rodič očekávám od vysněné školy?

Petra Dočkalová
Jak poznám dobrou ZŠ?
Jak poznám, že vybraná škola přináší to, co hledám pro své dítě?

Ivan Čermák
Mé dítě si uklízí pokoj!
... protože jsem pochopil, jak jeho škola používá formativní hodnocení
Tematický předvečer (nejen) pro vedení škol
Proběhl ve středu 14. dubna 2021 od 18 do 20 hodin

Táňa Kadlecová
Co pohání dospívající do učení a do práce?
Motivace a formulace cílů učení pro sedmáky, osmáky a deváťáky

Leona Mechúrová
Kultura společného učení ve školách
Proces zavádění formativního hodnocení ve škole tak, aby opravdu fungovalo